Покликання, яке вимагає дії
26 жовтня 2024
Із Євангелія нам відомо, що берег, де проповідував Ісус був так щільно зайнятий людьми, охочими послухати Його слова, що Господь мусив увійти в один із човнів та вже звідти продовжувати повчати народ. Серед рибалок були Його перші учні: Симон, а також Іоанн, Яков і сини Зеведеєві.
Очевидно, що Петро та інші, які були з ним, вже знали Христа, були Його слухачами і навіть вважали себе Його послідовниками. Проте вони не супроводжували Ісуса постійно. Таким чином, між знайомством з Христом і обранням в числі дванадцяти апостолів проходить певний час. І ось саме в цей проміжок часу відбувається подія, яка змінила хід історії.
Ймовірно, Христос під час проповіді помітив, що рибальські човни порожні - в них немає улову. І тоді він каже рибалкам закинути сіті ще раз. Петро ж відповідає Господу: Наставнику! Ми трудилися всю ніч і нічого не піймали, але по слову Твоєму закину сіть» (Лк. 5:5). Праця рибалок дуже часто є непередбачуваною. Іноді улов буває великим, а іноді, очікування не виправдовуються, і взагалі нічого не вдається упіймати. І Петро підтверджує, що вони працювали всю ніч і нічого не впіймали.
Про що ж цей євангельський уривок? Невже просто про те, як багато риби було спіймано? Зрозуміло, що євангелісти, які зберегли для нас цю історію, бачать в ній більше, ніж просто розповідь про риболовлю.

Звернемо увагу на реакцію Петра, коли він побачив безліч спійманої риби: Симон Петро припав до колін Ісуса і сказав: «Господи! вийди від мене, бо я чоловік грішний» (Лк. 5:8). Невже це реакція на великий улов риби? Швидше, зрозумілим було б захоплення, радість від того, що вдалося зловити так багато риби. Але Петро реагує інакше. Він падає на коліна і просить Христа вийти з човна. Петро вважав себе негідним бути в одному місці з Спасителем. Апостол Лука також уточнює «жах охопив його і всіх, що були з ним, від того улову риби, який зловили» (Лк. 5:9). Цей страх пояснюється тим, що Петро все правильно усвідомив - великий улов риби має глибоке символічне значення. Перш за все, це вказівка на силу Божого благословення. Людина може працювати і результату не буде, а з Божим благословенням можливо все. Петро як би передчуває, що ця подія - не кінець, що Господь зробить ще щось. І дійсно, Господь закликає Петра слідувати за Ним: «віднині будеш ловцем людей» (Лк. 5:10). Таким чином, ця євангельська історія не просто про лов риби, вона про покликання і про його умови.
Святе Письмо Старого Завіту передає чимало історій про покликання до пророчого служіння, яке відбувається через чудеса і видіння. Найяскравіший приклад - доля пророка Мойсея. І, звичайно ж, у всіх нас є схильність та бажання отримати одкровення Боже, відчути Його відвідування через якісь явні чудеса або за допомогою яскравих та вражаючих образів. Але покликання Петра, як і інших апостолів, відбувається не в шумі та яскравості, а в середовищі їхнього звичайного життя й праці. Бог відкривається апостолам і всім віруючим в Нього в повсякденності. Нерідко, як зараз ми чули, безпосередньо під час роботи.
Ми бачимо, як часто різні так звані мудреці і наставники якихось нібито таємних та особливих знань або духовних практик, розповідають про всілякі посвячення і осяяння в далекій Індії або недоступному Тибеті, таємничому Єгипті або високих Гімалаях. Але Церква вчить, що не ми піднімаємося до Бога - це Бог сходить до нас. І якщо безліч інших духовних практик побудовані на розвитку своїх сил, своїх здібностей, своїх можливостей — вище, швидше, сильніше — то християнська традиція завжди наполягає: Бог спускається, сходить до нас, закликає, бере нас за руку і веде за Собою. Блаженний Феофілакт Болгарський каже: «Бог кожного закликає через властивий і близький йому засіб, наприклад: рибалок — за допомогою риб». Апостоли просто ловили рибу, робили свою щоденну роботу. Хто знає, про що були їхні думки під час риболовлі; можливо, в цей час вони молилися, а можливо просто теж слухали проповідь Спасителя, Який стояв в їхньому човні. І саме в цей раз вони нічого не зловили. Так би мовити, зазнали невдачі на робочому місці. І тим не менше, в цій ситуації вони все ж отримують незрівнянно більше очікуваного. Не тільки величезний улов, але й заклик слідувати за Господом.
Єпископ Касіан (Безобразов), тлумачачи цю євангельську розповідь, пише, що перед апостолами, по суті, поставлено вибір: «або йти від Ісуса, залишитися зі світом, або кинути світ і піти за Спасителем». Але Христос закликає святих апостолів і всіх нас слідувати за Ним для того, щоб дати нам ще більше, ніж те, що мали — спасіння нашої душі. Адже «Яка користь людині, якщо здобуде ввесь світ, але душу свою занапастить?» (Мк. 8:36). Тому, хоча апостолам було показано, що благословення Боже подає і матеріальні блага, однак тут же Господь показує і закликає їх стати на інший шлях - шлях цілковитого послуху та служіння Богові. Нехай же і всім нам, тим, хто чув сьогоднішнє євангельське читання, Спаситель подасть мудрість та сили зробити правильний вибір. Чекаємо всіх на недільну Літургію в храмі Апостола Любові. Початок служби о 10 ранку.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА
Очевидно, що Петро та інші, які були з ним, вже знали Христа, були Його слухачами і навіть вважали себе Його послідовниками. Проте вони не супроводжували Ісуса постійно. Таким чином, між знайомством з Христом і обранням в числі дванадцяти апостолів проходить певний час. І ось саме в цей проміжок часу відбувається подія, яка змінила хід історії.
Ймовірно, Христос під час проповіді помітив, що рибальські човни порожні - в них немає улову. І тоді він каже рибалкам закинути сіті ще раз. Петро ж відповідає Господу: Наставнику! Ми трудилися всю ніч і нічого не піймали, але по слову Твоєму закину сіть» (Лк. 5:5). Праця рибалок дуже часто є непередбачуваною. Іноді улов буває великим, а іноді, очікування не виправдовуються, і взагалі нічого не вдається упіймати. І Петро підтверджує, що вони працювали всю ніч і нічого не впіймали.
Про що ж цей євангельський уривок? Невже просто про те, як багато риби було спіймано? Зрозуміло, що євангелісти, які зберегли для нас цю історію, бачать в ній більше, ніж просто розповідь про риболовлю.

Звернемо увагу на реакцію Петра, коли він побачив безліч спійманої риби: Симон Петро припав до колін Ісуса і сказав: «Господи! вийди від мене, бо я чоловік грішний» (Лк. 5:8). Невже це реакція на великий улов риби? Швидше, зрозумілим було б захоплення, радість від того, що вдалося зловити так багато риби. Але Петро реагує інакше. Він падає на коліна і просить Христа вийти з човна. Петро вважав себе негідним бути в одному місці з Спасителем. Апостол Лука також уточнює «жах охопив його і всіх, що були з ним, від того улову риби, який зловили» (Лк. 5:9). Цей страх пояснюється тим, що Петро все правильно усвідомив - великий улов риби має глибоке символічне значення. Перш за все, це вказівка на силу Божого благословення. Людина може працювати і результату не буде, а з Божим благословенням можливо все. Петро як би передчуває, що ця подія - не кінець, що Господь зробить ще щось. І дійсно, Господь закликає Петра слідувати за Ним: «віднині будеш ловцем людей» (Лк. 5:10). Таким чином, ця євангельська історія не просто про лов риби, вона про покликання і про його умови.
Святе Письмо Старого Завіту передає чимало історій про покликання до пророчого служіння, яке відбувається через чудеса і видіння. Найяскравіший приклад - доля пророка Мойсея. І, звичайно ж, у всіх нас є схильність та бажання отримати одкровення Боже, відчути Його відвідування через якісь явні чудеса або за допомогою яскравих та вражаючих образів. Але покликання Петра, як і інших апостолів, відбувається не в шумі та яскравості, а в середовищі їхнього звичайного життя й праці. Бог відкривається апостолам і всім віруючим в Нього в повсякденності. Нерідко, як зараз ми чули, безпосередньо під час роботи.
Ми бачимо, як часто різні так звані мудреці і наставники якихось нібито таємних та особливих знань або духовних практик, розповідають про всілякі посвячення і осяяння в далекій Індії або недоступному Тибеті, таємничому Єгипті або високих Гімалаях. Але Церква вчить, що не ми піднімаємося до Бога - це Бог сходить до нас. І якщо безліч інших духовних практик побудовані на розвитку своїх сил, своїх здібностей, своїх можливостей — вище, швидше, сильніше — то християнська традиція завжди наполягає: Бог спускається, сходить до нас, закликає, бере нас за руку і веде за Собою. Блаженний Феофілакт Болгарський каже: «Бог кожного закликає через властивий і близький йому засіб, наприклад: рибалок — за допомогою риб». Апостоли просто ловили рибу, робили свою щоденну роботу. Хто знає, про що були їхні думки під час риболовлі; можливо, в цей час вони молилися, а можливо просто теж слухали проповідь Спасителя, Який стояв в їхньому човні. І саме в цей раз вони нічого не зловили. Так би мовити, зазнали невдачі на робочому місці. І тим не менше, в цій ситуації вони все ж отримують незрівнянно більше очікуваного. Не тільки величезний улов, але й заклик слідувати за Господом.
Єпископ Касіан (Безобразов), тлумачачи цю євангельську розповідь, пише, що перед апостолами, по суті, поставлено вибір: «або йти від Ісуса, залишитися зі світом, або кинути світ і піти за Спасителем». Але Христос закликає святих апостолів і всіх нас слідувати за Ним для того, щоб дати нам ще більше, ніж те, що мали — спасіння нашої душі. Адже «Яка користь людині, якщо здобуде ввесь світ, але душу свою занапастить?» (Мк. 8:36). Тому, хоча апостолам було показано, що благословення Боже подає і матеріальні блага, однак тут же Господь показує і закликає їх стати на інший шлях - шлях цілковитого послуху та служіння Богові. Нехай же і всім нам, тим, хто чув сьогоднішнє євангельське читання, Спаситель подасть мудрість та сили зробити правильний вибір. Чекаємо всіх на недільну Літургію в храмі Апостола Любові. Початок служби о 10 ранку.
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА





Електронна пошта