Хресту Твоєму поклоняємось, Владико
06 квітня 2024
Великий піст є часом особливого внутрішнього й зовнішнього стримування та покути. Оскільки ця духовна боротьба триває довгий час, то звичайно буває так, що перші дні чи тижні посту ми практикуємо його ревно й мужньо, але відтак помалу фізично й душевно вичерпуємося, ослаблюємося і знеохочуємося. Свята Церква, знаючи про немічність і нестійкість людської природи, ставить посеред посту перед нашими очима надзвичайно могутню спонуку до витривалої духовної боротьби, якою є святий хрест.

У третю неділю посту, у його середині, свята Церква для збадьорення та підкріплення нашого духа наказує по-особливому почитати святий Господній хрест. Звідси й назва цієї неділі - Хрестопоклонна.
Святий хрест має нагадати безконечну Божу любов до нас, Христові страждання задля нас і наш обов'язок мужньо нести свій хрест щоденного життя. До всіх нас звертається Ісус Христос: «Коли хто хоче йти за мною, нехай себе зречеться, візьме щодня на себе хрест свій і йде за мною... Хто не несе хреста свого і не йде слідом за мною — не може бути моїм учнем» (Лк. 9, 23 і 14, 27).
Хрестопоклонна неділя нагадує нам про сильну зброю, що її має кожний християнин у боротьбі з ворогами за своє спасення. Тією потужною зброєю є святий хрест. І якраз цієї неділі хрест виступає перед нами як знамено сили, знамено спасення та знамено перемоги і тріумфу.
Синаксар - духовна наука на утрені цієї неділі - добре пояснює нам причини почитання святого хреста в Хрестопоклонну неділю. Тут читаємо: «Цієї неділі, третьої в пості, святкуємо почитання чесного й животворного хреста з наступної причини: Тому що 40-денним постом якось і ми розпинаємося, занапащені пристрастями стаємося засмучені, і знеможені, то ставиться перед нами чесний і животворний хрест, щоб він нас відсвіжив, покріпив, пригадав нам страсті Господа нашого Ісуса Христа та нас потішив... Подібно, як ті, що, відбуваючи довгу й тяжку дорогу, почуваються змученими, і коли знайдуть дерево багате в тінисте листя, трохи там відпочивають і, наче відновившись, ідуть у подальшу путь, так і сьогодні, в часі посту й посеред дороги й подвигу, святі Отці посадили життєдайний хрест, щоб дав нам відпочинок і прохолоду та щоб нас, утомлених, зробив мужніми й легкими до подальшої праці... Або, коли надходить цар, то найперше несуть перед ним його знамена, а відтак він сам приходить, тішиться і радіє, а з ним радіють його піддані, так і Господь наш Ісус Христос, який бажає показати нам свою перемогу над смертю і славне явлення у дні Воскресіння, посилає наперед своє царське знамено - животворний хрест, що наповнює нас радістю і прохолодою та приготовляє нас, скільки це можливо, прийняти і самого Царя та славити світлого Переможця... ».
Богослужіння цієї неділі майже нічого не говорять нам про хрест як символ терпіння, покути чи пониження, а радше величають святий хрест як символ радості, символ перемоги і тріумфу, що сповіщає про світле Воскресіння.
Основний гімн цієї неділі - пісня "Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святеє Воскресіння Твоє славимо". Звідки ця велична пісня? Її взято з молитви "Воскресіння Христово бачивши... " недільної утрені Великодня. Цю молитву читають також на кожній недільній утрені. Вона дуже давня, бо її містить уже утреня Пасхи й недільна утреня IX сторіччя. Її мають і найдавніші богослужби афонських монастирів. У тій пасхальній, глибоко догматичній молитві з'являються якраз слова: "Хресту Твоєму... ".
Не можна яскравіше й величавіше представити суті почитання хреста, як це представлено у Хрестопоклонну неділю. Наш обряд завжди пов’язує це почитання з почитанням Воскресіння: "Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святеє Воскресіння Твоє славимо". Це християнське поняття хреста. Поза ним християнин бачить славу воскресення і радости вічного блаженства.
Стихири вечірні й утрені, канон, сідальні цієї неділі - це великий гімн слави на честь Господнього хреста. "Радуйся, життєдайний хресте, - співаємо на великій вечірні, - прегарний раю Церкви, дерево безсмертя, що дало нам насолоду вічної слави, і яким проганяються маси бісів, радуються ангельські хори і збори вірних святкують. Ти непереможна зброє, непорушна кріпосте, перемого царів, славо священиків, дозволь і нам осягнути Христові страсті й велику милість. Радуйся, життєдайний хресте, благочестя непереможна перемога, райська брамо, захороно вірних, Церкви забороло. Тобою тлінність знищилася і пропала, переможене царство смерті, і ми піднеслися від землі до неба. Ти зброя непереможна, бісів побіднику, славо мучеників, справжня окрасо преподобних, пристане спасення, даруй світові велику милість".

"Сьогодні день торжества, - читаємо в 1-ій пісні канону утрені, — Воскресінням Христовим зникла смерть, засяла зоря життя, Адам устав і торжествує радісно, тож радіймо, співаючи побідну пісню".
Ось одна зі стихир, яку співають при почитанні святого хреста: "Прийдіть, вірні, поклонімся животворному дереву, на якім Христос Цар слави, добровільно руки простерши, підніс нас до первісного блаженства, що його перед тим через розкіш був украв ворог і спричинив наше прогнання від Бога. Прийдіть, вірні, поклонімся дереву, яким ми вдостоїлися розтрощити голови невидимих ворогів. Прийдіть, усі країни народів, і Господній хрест піснями звеличаймо: Радуйся, хресте, упавшого Адама совершенне спасення. Тобою величаються наші найвірніші царі, бо Твоєю силою сильно перемагають ізмаїльських людей. Тебе сьогодні ми християни зі страхом цілуємо, на Тобі розп'ятого Бога славимо, кажучи: Господи, розп'ятий на хресті, помилуй нас, бо Ти благий і чоловіколюбець".
Цього дня, замість "Святий Боже", співаємо на Літургії "Хресту Твоєму... ". Цю пісню на честь святого хреста співаємо після кожної відправи цілий тиждень аж до п'ятниці і при тому поклоняємося святому хрестові та побожно його цілуємо.

Справді, Хрестопоклонна неділя вчить нас розуміти велике значення святого хреста для нас не тільки в часі посту, але і для нашого цілого життя. Ця неділя показує нам, що де хрест, там сила, там перемога, там спасення і там запевнене воскресіння до вічного щасливого життя.
Для більшої заохоти до почитання і любові святого хреста часто пригадуймо собі ті глибокі думки, що вийшли з уст великого почитателя святого хреста святого Єфрема Сирина († 373): "Хрест - воскресіння мертвих. Хрест - надія християн. Хрест - жезл кульгавих. Хрест - потіха бідних. Хрест - скинення гордих. Хрест - надія безнадійних. Хрест - кермо для плаваючих. Хрест - пристань для гонених бурею. Хрест - батько для сиріт. Хрест - потіха для терплячих. Хрест - охоронець для юнаків. Хрест - слава для чоловіків. Хрест — вінець для старців. Хрест - невинність для дівиць. Хрест - хліб для голодних і джерело для спрагнених...
Початок Літургії в Іоано-Богословському храмі ПЦУ в Хрестопоклонну неділю о 10 ранку.

У третю неділю посту, у його середині, свята Церква для збадьорення та підкріплення нашого духа наказує по-особливому почитати святий Господній хрест. Звідси й назва цієї неділі - Хрестопоклонна.
Святий хрест має нагадати безконечну Божу любов до нас, Христові страждання задля нас і наш обов'язок мужньо нести свій хрест щоденного життя. До всіх нас звертається Ісус Христос: «Коли хто хоче йти за мною, нехай себе зречеться, візьме щодня на себе хрест свій і йде за мною... Хто не несе хреста свого і не йде слідом за мною — не може бути моїм учнем» (Лк. 9, 23 і 14, 27).
Хрестопоклонна неділя нагадує нам про сильну зброю, що її має кожний християнин у боротьбі з ворогами за своє спасення. Тією потужною зброєю є святий хрест. І якраз цієї неділі хрест виступає перед нами як знамено сили, знамено спасення та знамено перемоги і тріумфу.
Синаксар - духовна наука на утрені цієї неділі - добре пояснює нам причини почитання святого хреста в Хрестопоклонну неділю. Тут читаємо: «Цієї неділі, третьої в пості, святкуємо почитання чесного й животворного хреста з наступної причини: Тому що 40-денним постом якось і ми розпинаємося, занапащені пристрастями стаємося засмучені, і знеможені, то ставиться перед нами чесний і животворний хрест, щоб він нас відсвіжив, покріпив, пригадав нам страсті Господа нашого Ісуса Христа та нас потішив... Подібно, як ті, що, відбуваючи довгу й тяжку дорогу, почуваються змученими, і коли знайдуть дерево багате в тінисте листя, трохи там відпочивають і, наче відновившись, ідуть у подальшу путь, так і сьогодні, в часі посту й посеред дороги й подвигу, святі Отці посадили життєдайний хрест, щоб дав нам відпочинок і прохолоду та щоб нас, утомлених, зробив мужніми й легкими до подальшої праці... Або, коли надходить цар, то найперше несуть перед ним його знамена, а відтак він сам приходить, тішиться і радіє, а з ним радіють його піддані, так і Господь наш Ісус Христос, який бажає показати нам свою перемогу над смертю і славне явлення у дні Воскресіння, посилає наперед своє царське знамено - животворний хрест, що наповнює нас радістю і прохолодою та приготовляє нас, скільки це можливо, прийняти і самого Царя та славити світлого Переможця... ».
Богослужіння цієї неділі майже нічого не говорять нам про хрест як символ терпіння, покути чи пониження, а радше величають святий хрест як символ радості, символ перемоги і тріумфу, що сповіщає про світле Воскресіння.
Основний гімн цієї неділі - пісня "Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святеє Воскресіння Твоє славимо". Звідки ця велична пісня? Її взято з молитви "Воскресіння Христово бачивши... " недільної утрені Великодня. Цю молитву читають також на кожній недільній утрені. Вона дуже давня, бо її містить уже утреня Пасхи й недільна утреня IX сторіччя. Її мають і найдавніші богослужби афонських монастирів. У тій пасхальній, глибоко догматичній молитві з'являються якраз слова: "Хресту Твоєму... ".
Не можна яскравіше й величавіше представити суті почитання хреста, як це представлено у Хрестопоклонну неділю. Наш обряд завжди пов’язує це почитання з почитанням Воскресіння: "Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святеє Воскресіння Твоє славимо". Це християнське поняття хреста. Поза ним християнин бачить славу воскресення і радости вічного блаженства.
Стихири вечірні й утрені, канон, сідальні цієї неділі - це великий гімн слави на честь Господнього хреста. "Радуйся, життєдайний хресте, - співаємо на великій вечірні, - прегарний раю Церкви, дерево безсмертя, що дало нам насолоду вічної слави, і яким проганяються маси бісів, радуються ангельські хори і збори вірних святкують. Ти непереможна зброє, непорушна кріпосте, перемого царів, славо священиків, дозволь і нам осягнути Христові страсті й велику милість. Радуйся, життєдайний хресте, благочестя непереможна перемога, райська брамо, захороно вірних, Церкви забороло. Тобою тлінність знищилася і пропала, переможене царство смерті, і ми піднеслися від землі до неба. Ти зброя непереможна, бісів побіднику, славо мучеників, справжня окрасо преподобних, пристане спасення, даруй світові велику милість".

"Сьогодні день торжества, - читаємо в 1-ій пісні канону утрені, — Воскресінням Христовим зникла смерть, засяла зоря життя, Адам устав і торжествує радісно, тож радіймо, співаючи побідну пісню".
Ось одна зі стихир, яку співають при почитанні святого хреста: "Прийдіть, вірні, поклонімся животворному дереву, на якім Христос Цар слави, добровільно руки простерши, підніс нас до первісного блаженства, що його перед тим через розкіш був украв ворог і спричинив наше прогнання від Бога. Прийдіть, вірні, поклонімся дереву, яким ми вдостоїлися розтрощити голови невидимих ворогів. Прийдіть, усі країни народів, і Господній хрест піснями звеличаймо: Радуйся, хресте, упавшого Адама совершенне спасення. Тобою величаються наші найвірніші царі, бо Твоєю силою сильно перемагають ізмаїльських людей. Тебе сьогодні ми християни зі страхом цілуємо, на Тобі розп'ятого Бога славимо, кажучи: Господи, розп'ятий на хресті, помилуй нас, бо Ти благий і чоловіколюбець".
Цього дня, замість "Святий Боже", співаємо на Літургії "Хресту Твоєму... ". Цю пісню на честь святого хреста співаємо після кожної відправи цілий тиждень аж до п'ятниці і при тому поклоняємося святому хрестові та побожно його цілуємо.

Справді, Хрестопоклонна неділя вчить нас розуміти велике значення святого хреста для нас не тільки в часі посту, але і для нашого цілого життя. Ця неділя показує нам, що де хрест, там сила, там перемога, там спасення і там запевнене воскресіння до вічного щасливого життя.
Для більшої заохоти до почитання і любові святого хреста часто пригадуймо собі ті глибокі думки, що вийшли з уст великого почитателя святого хреста святого Єфрема Сирина († 373): "Хрест - воскресіння мертвих. Хрест - надія християн. Хрест - жезл кульгавих. Хрест - потіха бідних. Хрест - скинення гордих. Хрест - надія безнадійних. Хрест - кермо для плаваючих. Хрест - пристань для гонених бурею. Хрест - батько для сиріт. Хрест - потіха для терплячих. Хрест - охоронець для юнаків. Хрест - слава для чоловіків. Хрест — вінець для старців. Хрест - невинність для дівиць. Хрест - хліб для голодних і джерело для спрагнених...
Початок Літургії в Іоано-Богословському храмі ПЦУ в Хрестопоклонну неділю о 10 ранку.
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.
Приватбанк
4149 6293 1322 1459
5159 3351 0939 4102
або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА