Право на захист

03 травня 2023
Помилково дехто вважає, що Біблія та християнська віра загалом – суто пацифістські та закликають лише до смирення, терпіння і підкорення тим, хто сильніший. Насправді серед святих майже половина воїнів, а вбивати ворогів під час російсько-української війни ПЦУ не вважає гріхом, оскільки наші воїни захищають рідну землю.


 
На підтвердження міфу про пацифізм християнства часто згадують слова Господа нашого Ісуса Христа, які Він промовив під час Нагірної проповіді: «Якщо тебе хто вдарить у праву твою щоку, підстав йому і другу» (Мф. 5: 39). Але вирвані з контексту, в інших історичних умовах вони спотворюють істинний сенс, який в них вкладав Господь.

Ба більше, читаючи Біблію далі, в Євангелії від Іоана, знайдемо іншу ситуацію, коли Господь Ісус Христос, зазнавши несправедливої наруги, відмовився підставити другу щоку і засудив дії кривдника. Так, коли слуга первосвященника вдарив Його по щоці: «Ісус відповів йому: якщо Я сказав зле, то доведи, що зле, а коли добре, за що ти б’єш Мене?» (Ін. 18: 23). Тож, Він не став мовчки терпіти несправедливість, не підставив другу щоку, а зупинив нападника.



Відмовою підставити другу щоку Ісус Христос, по-перше, продемонстрував свою невинність у звинуваченнях, відтак давши зрозуміти, що Він не заслужив подібного ставлення (адже у давніх євреїв нанесення удару долонею по одній щоці, а потім тильною стороною долоні по другій щоці було найвищою формою демонстрації зневаги). І, по-друге, Спаситель показав, що не погоджується з несправедливим звинуваченням, не підкорюється злу та насильству.

А як же тоді бути зі згаданою цитатою про праву і ліву щоки в Євангелії від Матфея (Мф. 5: 39), де Господь, навпаки, радить підставити обидві під удар? Тут варто знати про те, що понад 2000 років тому у древніх євреїв існував такий спосіб публічного покарання. Якщо людина була винною в чомусь, погоджувалась зі звинуваченнями, то мала смиренно підставити спочатку одну, потім іншу щоку для ляпасу. Цим вона демонструвала, що визнає свою провину і покірно приймає це принизливе покарання за свій поганий вчинок. Тобто, так Спаситель говорив лише про ту ситуацію, коли людина справді повинна в чомусь, і щоб засвідчити своє покаяння, вона має визнати свою провину – тобто, не продовжувати далі чинити зло, відкидаючи правду й обманюючи інших, а присікти його своїм смиренням і визнанням провини.



Православна церква України не вважає гріхом бажати смерті ворогові та вбивати російських окупантів. Як зазначив ще на початку повномасштабної війни у 2022 році очільник нашої церкви митрополит Епіфаній: "Ми як народ не прагнемо смерті тих, хто є нашими сусідами. Але оскільки вони прийшли в наш дім, ми захищаємо свою родину, свою Батьківщину, свою землю. Наші воїни захищають усіх українців. Захищати, вбивати ворога – це не гріх. Ми захищаємо, ми не прагнемо чужого. І той, хто прийшов до нас з мечем, він від того меча і загине".



Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк
 4149 6293 1322 1459

4149 4390 0091 7074


або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА