Одержимий і язичницький світ

12 листопада 2022
 У євангельському епізоді про зцілення гадаринського біснуватого (див. Лк. 8:26-39), люди часто звинувачують місцевих жителів у вирощуванні свиней, адже вирощувати свиней і вживати свинину забороняло Мойсеєве законодавство. Таким чином, для юдеїв це було гріхом. Але вся річ у тім, що край Гадаринський переважно населяли язичники, і приписи Мойсеєвого законодавства їх не стосувалися, принаймні, відносно чистої і нечистої їжі.



Також гадаринських жителів звинувачують у тому, що вони прогнали Ісуса зі своєї місцевості. Проте, якщо бути точним, гадаринці просили «Його відійти від них, бо їх охопив великий страх» (Лк. 8:37). І не дивно: раптова смерть величезного стада свиней кого хоче може вжахнути, крім того, місцеві жителі у своїй більшості були язичниками, які вірили, що і з ними міг подібне зробити таємничий Незнайомець. Тому прохання покинути їх місцевість було цілком природнім для переляканих людей.
«Горе тобі, Хоразине, горе тобі, Вифсаїдо, бо якби у Тирі та Сидоні сталися ті чудеса, які були у вас, то давно б вони, сидячи у веретищі й попелі, покаялися. Однак Тиру і Сидону відрадніше буде на суді, ніж вам. І ти, Капернауме, що піднісся до неба, до пекла зійдеш» (Лк. 10:13-15), – у цьому монолозі Христос прямо звинувачує у твердосерді та байдужості юдеїв, подібні слова згодом ми почуємо стосовно Єрусалиму (див. Лк. 13:34,35). Але зауважимо, ці слова не стосуються жителів поганських міст: «Від усякого, кому дано багато, багато й вимагається, і кому багато довірено, з того більше й спитають» (Лк. 12:48), – от чому Господь так вимогливо ставиться саме до юдеїв, бо Він був «посланий лише до загиблих овець дому Ізраїлевого» (Мф. 15:24). До язичників підуть вже Його учні і то згодом.

Хоча, звісно, Христос не забував і не ігнорував язичників: Він зцілив слугу римського сотника (див. Лк. 7:1-10), зцілив дочку хананеянки (див. Мф. 15:21-28), зцілив прокаженого самарянина (див. Лк. 17:11-19) та ін. До цього списку слід віднести і зціленого гадаринського біснуватого, саме заради нього Христос та учні «припливли в землю Гадаринську» (Лк. 8:26). Для чого Він зробив це? А для чого Ісус прийшов на землю? – «Прийшов бо Син Людський знайти і спасти, що загинуло», – так відповів Христос на ці запитання (Лк. 19:10). Крім того, явне зцілення добре відомого чоловіка «з міста, що упродовж багатьох років мав бісів» (Лк. 8:27), було явним свідченням для місцевих жителів про те, що й до них «наблизилося Царство Небесне» (Лк. 10:27). Таким чином Господь готував ґрунт для наступної проповіді Своїх послідовників, і сам зцілений «пішов і проповідував по всьому місту, що сотворив йому Ісус» (Лк. 8:39).



І наостанок, одне маленьке уточнення. Подібна розповідь про зцілення гадаринського біснуватого зустрічається і в Євангелії від Марка (див. 5:1-20), і в Євангелії від Матфея (див. 8:28-34). Але якщо розповіді Марка і Луки збігаються, то в Матфея є певні відмінності: тут на сцену виходять одразу два біснуватих, проте не згадується наказ Христовий свідчити про те, що створив для них Господь. У чому ж річ, яка історія правдива? – Обидві: просто Матфей був безпосереднім свідком подій, тому й запам’ятав, що зцілених біснуватих було двоє, а Марк і Лука писали з чужих свідчень у контексті подальшої проповіді «у Десятиградді» (Мк. 5:20). А чи свідчили про чудесне зцілення двоє біснуватих чи один, насправді, не мало істотної різниці, от чому в двох євангеліях ми знаходимо згадку лише про одного біснуватого.

Ця розповідь нам також нагадує, що сили добра і зла не є рівними. Що зло не може почуватися комфортно у присутності Бога. За великою люттю злих духів, яка проявляється у поведінці одержимого чоловіка, за жахом, який він наводить на інших людей, ховається їх страх перед Божим Сином і навіть приниження – вони оправдовуються, що ще не час остаточного суду, просять не відправляти їх у безодню, а дозволити увійти у стадо свиней… І Ісус дозволяє – щоб інші люди побачили їх злість до Божого творіння. Щоб усвідомили, що якби Бог не поставив демонам рамок, яких вони не можуть переступати, впливаючи на людину, розправа над усіма нами була би такою ж, яка спіткала і цих тварин. Ми добре знаємо, що зі злом слід боротися. Іноді навіть треба брати зброю, аби нищити ворогів, бо жодного компромісу із силами темряви ми не маємо права собі дозволити. Тож, уважно прочитаємо недільне Євангеліє і зробимо для себе необхідні висновки.

Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк

4149 6293 1322 1459

4149 4390 0091 7074


або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА