Календарна реформа стосуватиметься не тільки Різдва

02 листопада 2022
Ближче до Різдва Господнього знов і знов у суспільстві порушується питання, а коли саме його відзначати? Далеко не всі в Україні категоричні щодо дати святкування за Юліанським календарем 7 січня. Дедалі частіше і у церковному, і у громадському середовищах порушують питання так званої календарної реформи з можливістю відзначати релігійні свята за новим стилем, як це відбувається у більшості помісних православних церков. Особливо актуально це питання стало після повномасштабної російської агресії. Нещодавно Синод ПЦУ віддав на розсуд парафіям вирішення цього питання, але, напевно, треба все-таки його серьозно обговорити і дати остаточну відповідь централізовано, щоб всі єпархії могли святкувати Різдво Христове в один день - 25 грудня. Поки цього немає, триває війна і чимало вірян за кордоном, то рішення "завісло". 
 
Зараз українські православні живуть за найдавнішим календарем, який запровадили ще в 45 році до н.е. Ним послуговуються також Російська, Єрусалимська, Сербська, Грузинська, а віднедавна і Польська православні церкви. Більшість римо-католиків використовують новіший Григоріанський календар, запроваджений у XVI столітті. Найновіший - новоюліанський - розробили у 1923 році як свою відповідь "католицькому", і зараз ним користуються дев'ять автокефальних православних церков.

Дати у ньому майже повністю збігаються з григоріанським, однак серед православних його вважають ще більш точним. Саме за цими останніми двома календарями дата Різдва Христового припадає на 25 грудня. "Україна психологічно і ментально відчуває дискомфорт в тому, що у нас святкують Різдво якось не так як абсолютна більшість усього світу", - говорить відомий релігієзнавець Андрій Юраш. Він наголошує, що дата святкування одного із найважливіших християнських свят не є "абсолютним правилом" і більшість церков продемонстрували це, перейшовши на новий календар. "Тому, звісно, все більше й більше є усвідомлення того, що мабуть треба і в Україні робити цю календарну реформу", - додає релігієзнавець.

                                                 Церковна реформа: хто за і проти

В принципі за перехід на новий календар всі "за", але одразу виникає багато додаткових питань, які потребують вирішення і мудрого до них ставлення. Ще у 2017 році в Україні на офіційному рівні проголосили 25 грудня неробочим святковим днем. Тоді це пояснювали тим, що в Україні третина релігійних організацій (католицьких і протестантських) святкує саме цього числа. Нині ж про імовірність календарної реформи заговорили у Православній церкві України (ПЦУ), вірними якої, за соцопитуваннями Центру Разумкова, вважають себе більшість усіх православних.
Предстоятель ПЦУ Епіфаній неодноразово заявляв, що не проти святкувати за новим стилем разом з більшістю помісних церков, однак має бути врахована думка парафіян. З подібними заявами виступав ще раніше глава Української греко-католицької церкви Святослав (Шевчук). В УГКЦ також послуговуються юліанським календарем і святкують Різдво 7 січня. Рішення Синоду ПЦУ восени 2022 року теж дозволяє окремим парафіям святкувати Різдво 25 грудня, але треба враховувати, що тоді посунуться інші свята.

Водночас в УПЦ МП церковні зміни видаються неможливими. "Для російської церкви, для Московського патріархату дотримання старого календаря є одним із базових принципів збереження їхньої ідентичності, відмежування від інших традицій", - підкреслює Андрій Юраш. В принципі мова повинна йти про заборону московського патріархату в Україні, але наразі ми говоримо лише про календарні питання.

" УПЦ МП вже формує думку своїх вірян про несприйняття дати 25 грудня саме як такої, що є "католицькою". Тож відстоювання дати 7 січня трактується ними як фактор "стояння за віру", - вважає провідний науковий співробітник інституту філософії НАН України, релігієзнавець Олександр Саган. Щодо протестантських церков, які святкують в Україні за старим стилем, то вони чекатимуть реальних дій більшості християн і прислухатимуться до неї, розмірковує експерт.

                                               Нові дати як загроза"розколу"

Перехід на святкування Різдва 25 грудня не може бути одноразовим актом, тобто рішенням тільки керівних органів церкви, вважає Олександр Саган. На його думку, цей процес повинен давати вірянам можливість святкувати обидві дати, інакше обов’язково постане проблема "старостильників". Приблизно за такою логікою зараз діє ПЦУ.

Андрій Юраш пояснює, що, наприклад, у Греції та Румунії, де церкви перейшли на новий календар, лишилися великі групи тих, хто не погодився зі змінами. "В окремих греко-католицьких спільнотах також відбулося розділення. Наприклад, у Вашингтоні, де більшість перейшла на новий стиль, зберігається якась частина тих, хто хоче дотримуватися старого календаря", - продовжує експерт. Саме таких "розколів" і побоюються в УПЦ і УГКЦ, а тому про ймовірну реформу говорять дуже обережно.
Єпископ Православної Церкви України, митрополит Переяславський і Вишневський Олександр (Драбинко) вважає, що доцільніше було би, щоб кожна парафія визначалася зі своїм календарним святкуванням самостійно. "Як хочуть люди, так нехай і святкують... Ця подія позачасова", - коментує він. Тепер це вже не просто думка окремого єпископа, а рішення Синоду ПЦУ. 

Тим часом у окремих парафіях уже готові проводити дві різдвяні служби на прохання вірян. У столичному Спасо-Преображенському соборі, де настоятелем є митрополит Олександр, 25 грудня також звершуватиметься Літургія. "За Юліанським календарем це ми святкуємо пам'ять святителя Спиридона Триміфунтського. Але якщо до нас хтось навідається із тих спільнот, які відзначають за новоюліанським календарем, нехай моляться як на Різдво, захочуть заспівати колядки - будь ласка, немає проблем. Так уже було не один рік, я абсолютно підтримую це", - каже єпископ.

Православна церква України готова до дискусії щодо святкування Різдва 25 грудня - разом з католиками, православними і більшістю помісних православних церков, однак вважає поспіх в цьому питанні невиправданим. Рано чи пізно це станеться, але слід все прорахувати і діяти виважено. Особливо в умовах війни та відсутності великої кількості парафіян, які змушені перебувати не вдома.
Предстоятель ПЦУ митрополит Епіфаній підкреслив, що йдеться не лише про дату святкування Різдва, але про повноцінну календарну реформу, до якої слід підходити відповідально.

«Щороку напередодні новорічних і Різдвяних свят в українському суспільстві виникає дискусія, коли варто святкувати Різдво Христове - за новим або за традиційним календарем. Ми бачимо, що у людей є запит на обговорення цієї теми і рішення її в майбутньому. Православна церква України не відкидає цю дискусію. Але підсумок її має не ще більше розділяти, а об'єднувати православних віруючих в Україні, щоб рішення, яке в майбутньому соборно прийме по цій темі Помісна Церква, відобразило настрій і бажання її повноти», - вважає очільник ПЦУ Епіфаній. Митрополит пояснив, що календарна реформа зачіпає весь богослужбовий рік, а не лише одно-два свята. А також вказав на неприпустимість провокування додаткових розколів серед православних українців.

«Реформування - тривалий процес, частина якого - масштабна інформаційно-просвітницька робота. Адже всі необхідні реформи повинні реалізовуватися поступово, мирно і мудро. Історія знає приклади як успішних календарних реформ, так і драматичних, що позначилися тривалим поділом і протистоянням. Під час, коли в нашому народі і так багато протиріч - не буде мудрим і відповідальним поспішними кроками спровокувати ще один поділ», - підкреслив предстоятель помісної церкви.
Епіфаній зазначив, що в Біблії не вказано дату народження Ісуса Христа, і християни відзначають «сама подія приходу в цей світ Сина Божого».

«Незалежно від місця проживання, національності, конфесії чи календаря, подія Різдва Христового для християн є торжеством миру, тому що заради людей в покорі Син Божий прийшов у цей світ, закликаючи кожного згоди і єдності в Бозі, до спасіння і вічного блаженного життя», - пояснив митрополит Епіфаній.

«Пам'ятайте, що істинний сенс християнського святкування Різдва полягає в тому, щоб ми боялися гріха і робили добро. Нехай у ці передріздвяні дні наші серця стануть домівкою для любові і милосердя, а душі - відкритими до Божої істини і ласки», - звернувся Епіфаній до українців. Приблизно таку саму позицію сповідують і священики нашого храму, а також єпископ Харківський і Богодухівський владика Митрофан. Стратегічно всі за перехід на Новоюліанський календар, 25 грудня у нас також буде святкова служба. Хід історії повернути неможливо, але дочекаємось Перемоги і повернення своїх парафіян.Тоді разом і вирішимо, коли ставропігійна Іоано-Богословська парафія відзначить Різдво Христово, але очевидно, що календарна реформа неминуча і починати її треба буде не з грудня, а з початку Церковного року.
 
Допомогти храму ви можете, надіславши гроші на картку через Приват24.

Приватбанк

4149 6293 1322 1459

4149 4390 0091 7074


або
5169 3305 1630 1279
РГ ХРАМ СВЯТОГО ІОАНА БОГОСЛОВА