Зцілення дочки хананеянки

22 вересня 2018
Святі отці порівнюють хананеянку з сучасною людиною, а її дочку з почуттям. Людина є нещаслива і відповідно почувається нещасною. От саме відчуття себе нещасливим це і є прообразне значення дочки хананеянки, що хворіє і тяжко мучиться! Людина, яка вважає за скарб не духовні цінності, а складає собі багатства на цій землі - насправді живе язичницьким життям.
 
Ханаанка, яка приступила до Христа благаючи Його зцілити її біснувату дочку, язичниця, в час, коли євреї, єдині, хто вірив в Бога Єдиного, не спілкувалися з поганами, цуралися, їх. І ось ця жінка підходить до Христа: це вже говорить про те, що вона в Ньому побачила щось, чого вона не бачила в інших, що вона відчула щось у Ньому: чуттям, серцем вловила щось, що вселило їй довіру і зняло з неї страх, що вона буде прогнана.
І вона звернулася до Нього зі словами, які ми знаходимо також в Євангелії від Марка на вустах сліпого Вартімея: Ісусе, сину Давид! .. Це вже - сповідь віри: звичайно, не у Христа як Сина Божого, але в Христа як народженого від царственої гілки Давида, з якої має народитися Спаситель світу: Ісус, сину Давида, помилуй мою дочку! Вона біснується...
А Христос іде Своїм шляхом, мовчки, не озиваючись на її крик. І учні звертаються до Нього: "Відпусти її, - бо вона нас переслідує цим криком надії і відчаю... "Відпусти її" не означає "прожени": це означає: Невже Ти не пошкодуєш? Вона ж теж людина - чи ні? Або нам цуратися таких? Хіба людське горе в поган не таке болісне, як і в нас? Відпусти її з миром...
І Христос каже: "Я не посланий до всіх - Я посланий до загиблих овець ізраїльського дому..." Ханаанка ж відповідає: "Господи! Допоможи..." Вона не відповідає на Його зауваження, що Він не до неї посланий; вона просто вірить, що Він її пошкодує; вона не сперечається; вона не стверджує: Як же так, - я теж людина! - Ні, вона просто вірить... І Христос випробовує її віру ще раз; Він цю віру, звичайно, знав; і ханаанка, знала Його прозріння; але учням, ймовірно, треба було виміряти глибину віри, на яку здатний язичник. Він їй каже: "Недобре відняти хліб від дітей і віддати псам..." Ці слова здаються такими жорстокими і нещадними; мені здається, що їх можна зрозуміти, якщо уявити собі Спасителя, який опустив свій погляд - уважний, вдумливий, жалісливий погляд - до піднятих очам цієї жінки; вона чула ці слова - як вона чула і інші жорсткі слова - але вона чула їх, і одночасно бачила лик Божественної Любові, звернений до неї. І вона відповідає немов з посмішкою: "Та ні, Господи! Адже і собаки живляться від кришок, які падають зі столу їхніх господарів". Це можна сказати тільки з глибини віри та з свідомості, що жорстокі слова не виходять з черствого серця.
І Спаситель тут, як в інших випадках, на віру відгукується любов'ю і Своєю владою цілити, милувати і спасати: "Жінко! Твоя віра велика! Хай буде тобі за бажанням твоїм. І тієї години її дочка видужала. Тут ми бачимо ще і ще раз, що немає межі Божому співчуттю, що Він не ділить людей на віруючих і невіруючих, на своїх і чужих: для Нього чужих немає - всі свої; але разом з цим Він і очікує і вимагає від нас не легковір'я, а істинної віри, готовності довіритися Богові й готовності пробитись до Бога криком, благанням, вірою. І цьому ми повинні навчитися від ханаанки. Амінь.
11 жовтня 1981 р. Митрополит Антоній Сурозький
за матеріалами 

http://hram.lviv.ua/

Нагадуємо, що у неділю о 9.00 Літургія, а сьогодні, у суботу, о 15 годині Всенічна.